سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 - 9 شعبان 1439 - 2018 آوريل 24 - ساعت 17:6
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 233126
تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1395 11:3
تعداد مشاهدات : 188

دیدار مدیران، اساتید و طلاب حوزه های علمیه خواهران استان تهران با رهبر انقلاب

200 نفر از طلاب حوزه های علمیه خواهران استان تهران، شنبه 25 اردیبهشت ماه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه های علمیه ی تهران، «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه ی خدمات اجتماعی» را سه وظیفه ی عمده ی روحانیت برشمردند و تأکید کردند: طلاب باید با کسب صلاحیت ها و آگاهی های لازم، در دنیای متفاوت امروز، خود را برای ایفای مسئولیت های تعیین کننده در جامعه آماده کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با توصیه به طلاب برای قدر دانستن ارزش ها و مسئولیت های طلبگی افزودند: اگر همه ی تخصص های مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسئولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه ای دینی، بر عهده ی علما، روحانیت و طلاب است.

ایشان مفهوم هدایت دینی را «تبیین اندیشه های ناب اسلامی» خواندند و با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر افزایش شبهات دینی و وجود انگیزه های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأکید کردند: این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه ی مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.

رهبر انقلاب، «اسلام ارتجاعی، متعصب، بدون فهم حقایق معنوی و دچار جمود در ظواهر» را، نمود واقعی تفکرات انحرافی برشمردند و افزودند: در لبه ی دیگر این قیچی، «اسلام التقاطی» و «اسلام آمریکایی» مشغول مقابله با «اسلام ناب» هستند.

رهبر انقلاب، «درک اسلام ناب و متکی بر کتاب و سنت» را با ابزار خرد و اندیشه ی اسلامی، وظیفه ی مهم روحانیون برشمردند و افزودند: راه انبیا، ترویج این تفکر اصیل است و روحانیون نیز ادامه دهنده ی همین راه سعادت بخش یعنی هدایت دینی مردم هستند.

ایشان، هدایت عملی مردم را مکمل هدایت اندیشه ای آنان دانستند و افزودند: با بهترین روش ها، مردم را به عبادات و ظواهر و مصادیق دینی از جمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به معروف و سبک زندگی صحیح، هدایت کنید.

ایشان در همین زمینه عمق بخشیدن به اعتقادات موروثی مردم را مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: باید با استدلال صحیح، اعتقادات موروثی را که ممکن است در گذر زمان دچار زوال شده باشند، عمق ببخشید و به مسیر صحیح بکشانید.

حضرت آیت الله خامنه ای «هدایت سیاسی» را دیگر وظیفه ی مهم علما و روحانیون خواندند و افزودند: علت تأکید مکرر بر ضرورت انقلابی بودن حوزه های علمیه این است که استمرار حرکت صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکان پذیر نیست.

رهبر انقلاب با اشاره به قضایای «تنباکو، مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت» افزودند: مشروطیت و نهضت ملی به علت استمرار نیافتن حضور روحانیت به اهداف خود نرسید اما هنر امام خمینی (رحمه الله) این بود که نگذاشت دشمن، حضور روحانیت را در حرکت عظیم انقلاب و پس از آن متوقف کند چرا که در غیر این صورت، نه انقلاب پیروز می شد و نه جمهوری اسلامی به حرکت خود ادامه می داد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آمریکایی ها از اول انقلاب نیز مانند امروز درصدد حذف روحانیت از حرکت عمومی ملت ایران بوده اند تا در مرحله ی بعد، حضور مردم در صحنه از بین برود و سپس انقلاب به شکست بینجامد اما تاکنون موفق به تحقق این هدف نشده اند و به فضل الهی نخواهند شد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در زلزله ی بیداری اسلامی هم، «دین»، مردم را به میدان کشاند اما چون دستگاه های دینی در آن کشورها متفرّق هستند، این کار استمرار نیافت و بیداری به نتیجه ی لازم نرسید اما در جمهوری اسلامی، تداوم حضور علما و روحانیون و در نتیجه، حضور مردم در عرصه ها، استمرار حرکت انقلاب را ممکن کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای پس از تبیین هدایت دینی و هدایت سیاسی، به سومین وظیفه ی مهم روحانیت یعنی «حضور هدایتگر و نیز میدانی در عرصه ی خدمات اجتماعی» پرداختند.

ایشان افزودند: حضور طلاب در خدمات رسانی به مردم، مدرسه سازی، بیمارستان سازی، کمک به مردم هنگام حوادث و دیگر عرصه ها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه می آورد و منشأ خدمات خواهد شد.

رهبر انقلاب با توصیه به طلاب برای «درس خواندن خوب و تهذیب نفس»، خاطرنشان کردند: همت خود را برای ایفای مسئولیت های روحانیت که هیچ تخصص دیگری نمی تواند جایگزین آن شود، به کار گیرید؛ البته این کار نباید به معنای هدف گیری مناصب و مقامات و عناوین باشد بلکه در همه ی اوقات باید کسب رضایت پروردگار و امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هدف اصلی قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالب برخی از اساتید و طلاب حوزه های علمیه ی تهران، گفتند: «مراقبت از اینکه حوزه های علمیه از شیوه ی طلبگی به شیوه ی دانشگاهی گرایش پیدا نکنند»، «طرح آموزش اخلاق در حوزه ها» و «منطقه ای کردن گزینش و جذب طلاب»، از مسئولیت مدیران حوزه ها است که باید پس از بررسی های لازم درخصوص این موضوعات تصمیم گیری کنند.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به قدمت و اهمیت حوزه ی علمیه ی تهران و علما و فضلای برجسته ای که در این حوزه حضور داشته اند، خاطر نشان کردند: حوزه ی علمیه ی تهران اکنون دارای هویت است و این هویت نیز باید قدر دانسته شود تا برجستگانی در فقه و علوم عقلی و تفسیر و حدیث، در این حوزه پرورش یابند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین صادقی رشاد رئیس شورای حوزه های علمیه ی استان تهران با اشاره به سابقه ی حوزه ی علمیه ی تهران و نقش آن در تحولات سیاسی و اجتماعی، گفت: این حوزه با ۱۳۳ مدرسه علمیه برادران و خواهران، شش مرکز تخصصی و ۱۵ هزار طلبه و ۱۶۰۰ استاد در سطح استان تهران فعال است.

سرکار خانم راستی، مدیر سابق مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران و مشاور مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به عنوان نماینده اساتید حوزه های علمیه خواهران و سرکار خانم میرمومنی، مدیر مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) به عنوان نماینده مدیران مدارس علمیه خواهران استان تهران دیدگاه های خود را در خصوص موضوعات مختلف طلاب و حوزه های علمیه در محضر رهبر انقلاب بیان کردند.

مطالبی که توسط خانم راستی، نماینده اساتید حوزه های علمیه خواهران در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح گردید به شرح ذیل می باشد.

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

در ابتدا مراتب سپاس و تقدیر خود و اساتید حوزه های علمیه خواهران را تقدیم می دارم، از اینکه اجازه فرمودید، شرفیاب حضور گردیم و از رهنمودهای حضرتعالی در خصوص حوزه های علمیه  بهره مند شویم، خداوند را شاکریم. ان شاءالله عاملان خوبی هم باشیم.

یکی از برکات جمهوری اسلامی توجه ویژه نسبت به حوزه های علمیه خواهران است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 7 یا 8 مدرسه علمیه در سطح کشور وجود داشت، اما در حال حاضر 490 مدرسه علمیه طلاب خواهر در سه سطح 2 تا 4 در کشور فعالیت می کنند و 63 مدرسه علمیه از این تعداد، در استان تهران هستند. قریب به 70 هزار طلبه شاغل به تحصیل  و حدود 90هزار طلبه فارغ التحصیل در کشور در سطوح مختلف، وجود دارد.

ظرفیت حوزه های علمیه خواهران ظرفیت گسترده ای است که مجهول مانده و مقداری هم مورد کم لطفی قرار گرفته است.

امروز نتایج به دست آمده در بخش های مختلف نشان دهنده آن است که خواهران طلبه درترویج اندیشه های ناب اسلام و مواجهه و پاسخگویی به شبهات، ظرفیت قابل توجهی دارند. حضور و درخشش خواهران طلبه در جشنواره ها  و المپیادهای علمی چشمگیر است. در طول سه سال 600 کرسی آزاد اندیشی برگزار شده البته اکثر حوزه های ما تا مقطع سطح سه هستند و طبیعتا گسترش حوزه های سطح 4 نتایج بهتری را به دست می دهد. این پیشرفت ها منحصر به حوزه های ویژه و یا حوزه های مرکزی نیست. حضور فعال 6000 طلبه خواهر در فضای مجازی از دیگر موارد است. حوزه های خواهران  می توانند چه در بحث مواجهه با شبهات و چه در فضای مجازی و چه در بحث آسیب های اجتماعی به مدد مسئولین بیایند ولی به این شرط که مسئولین حضور آنان را جدی بگیرند. به نظر می آید گسترش کمی و کیفی حوزه های علمیه خواهران می تواند به نهادهای فرهنگی نظام اسلامی و کاهش آسیب های اجتماعی کمک قابل توجهی نماید.

اجازه می خواهم که عرایضم را در 3  بند  تقدیم محضر مبارک بنمایم :

1.بحث اول نوع نگاه به حوزه های علمیه خواهران و تحصیل خواهران در حوزه ها است. شاید بتوانیم بگوییم 4 نوع نگاه یا دیدگاه به تحصیلات خواهران در حوزه وجود دارد:

یک نگاه این است که نیاز به تحصیل خواهران در حوزه ها را در سطح فردی و برای یادگیری وظایف خود بدانیم.

نگاه دوم در سطح خانواده و نگاه سوم در سطح ملی قابل طرح است. نگاه چهارم نگاهی فراتر از سطح ملی است و حضور خواهران حوزوی را گسترده تر از سطح فردی و ملی می بیند و "افق دید" جهانی دارد.

انتخاب هر کدام از دیدگاه ها و نوع نگاه به تحصیل خواهران در حوزه ها بسیار موثر در سیاستگزاری ها و برنامه ریزی ها و حرکت حوزه های خواهران خواهد بود. ما مشتاق دریافت فرمایشات حضرتعالی در موارد مذکور و"جایگاه"، "نقش" و "وظایف "  حوزه های علمیه خواهران هستیم تا مسیر را به درستی برگزینیم.

2.مطلب دوم در باب الگو، شیوه و محتوای آموزشی است:

اینکه آموزش حوزه ها چه محتوایی داشته باشد با چه الگو و شیوه ای ارائه شود تا هم موجب هدررفت نیروها و استعدادها نشود و هم توانایی ها و مهارت های  لازم را برای پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی در طلاب ایجاد کند و هم مبانی و اصولی همچون تهذیب و تزکیه نفس، حفظ قوت و نشاط علمی و نیز توجه به ویژگی ها و وظایف بانوان در حفظ کانون خانواده، فرزندآوری و تربیت نسل حفظ شود.

به نظر می رسد جهت "جامع نگری در آموزش های حوزوی خواهران" ، آموزش ها در دو عرصه ارائه شود.

عرصه اول نظری است با اولویت بخشی به توانایی اجتهادی، نظریه پردازی و تولید علم .

و همچنین ورود به صحنه های متنوع علوم انسانی ، جامعه شناسی، انسان شناسی، فلسفه، کلام و به ویژه کلام جدید، بحث های متنوع تعلیم و تربیت که همه مبتنی بردیدگاه اسلام باشند.

عرصه دوم:آموزش ها یا رشته های کاربردی است .

3.بحث بعدی ایجاد زمینه برای حضور موثر و خدمات طلاب خواهردرصحنه های اجتماعی است

   به نظر می رسد با توجه به مهم ترین عوامل این امرلازم است از یک سو حضور و خدمت طلاب در برنامه ریزی های دستگاه ها، نهادها و سازمان ها به صورت یک مطالبه عمومی از حوزه های علمیه مد نظر قرار گیرد و ازسوی دیگر حوزه های علمیه هم برای ارتقاء توانایی های طلاب، اقدام به طراحی و برگزاری دوره های مهارت افزایی متناسب با فعالیت های محوله بنمایند.

از فرصت استفاده می کنم و مراتب "ارادت" و "تبعیت" خود و اساتید محترم حوزه را نسبت به حضرتعالی اعلام می نمایم.

مطالبی که توسط سرکار خانم میرمومنی، نماینده مدیران حوزه های علمیه خواهران در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح گردید به شرح ذیل می باشد.

حوزه های علمیه ، رشد تکاملی  صدها سالة خود را مرهون فعالیت علماء و فقهای بزرگ است.اساتیدی که با تحصیل و تدریس و تألیف خود ، جویبارهایی از آب حیات را به نهالهای علمی رسانده و آن را به بوستانی با درختهای تناور تبدیل کرده اند.

پس از انقلاب اسلامی حوزه های علمیه در ظل توجهات حضرت ولی عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همت بیدار گران تاریخ سازی چون امام خمینی ( رحمه الله علیه) سرعت خود را به سوی اهداف متعالی فزونی بخشیده اند.   توجه و اهتمام حضرتعالی به غنی سازی اهداف و برنامه ریزی های حوزه های علمیه که تشکیل جلسه حاضر و اختصاص وقت ، نمونه ای از آن است . برگ زرینی از این کتاب سترگ است.

در این راستا به مواردی چند اشاره می نمایم:

1 ـ آمادگی حوزه های علمیه خواهران در زمینه های مختلف علمی مانند اصول فقه ، رجال ، کلام ، تفسیر ، اخلاق و حکمت اسلامی را به عنوان « بیعت علمی » با حضرت عالی اعلام می نمائیم.

پژوهشگران و اساتید فرهیخته حوزه های علمیه خواهران آماده اند با تأملات همه جانبه در « طرح روش شناسی و مبانی » « فقه حکومتی » وتبیین ظرفیت های اصولی ـ فقهی امامیه در ارائه مواردی همچون فقه الاسره و فقه النسوان کمک شایانی نمایند.

2 ـ آسیب شناسی دائمی ، جهت اصلاح و  پیرایش  ، ضرورت این مسیر است.

لذا با تاکید و تأئید همه پیشرفتها ، رشدها و خدمات حوزه های علمیه معروض می دارد.

کمال و قوام حوزه ها برای رسیدن به اهداف آن ، مرهون تحصیلات عمیق و گسترده علوم اسلامی می باشد لکن طولانی شدن این مسیر موجب نا امیدی و احساس ناتوانی در برخی طلاب بویژه خواهران با شرایط خاص زندگی خود می شود .

لذا شایسته است با استعداد سنجی طلاب در طول تحصیل و آموزش مهارت های علمی در سال های اولیه علاوه بر مسیر تحصیل و اجتهاد ، آنان را برای تدریس ، تألیف ، پژوهش ، تبلیغ ، مدیریت فرهنگی برحوزه ها ، مساجد و سازمان های فرهنگی آماده ساخت و با این اقدام ، امیدواری و اعتماد به نفس را به بخشی از نیروها تزریق و از بطالت و ریزش نیروهای انسانی در بین راه جلوگیری نمود.

3- پویایی یک مجموعه بستگی به تحرک و  تعامل با سایر مجموعه ها دارد اما حوزه ها نباید بدلیل ضرورت ، آن چنان به صدور محصولات خود به سازمانهای دیگر بپردازند که ساختار خود را از حضور اساتید و فرهیختگانی که خود پرورش داده محروم سازد و نه آن چنان باشد که با عدم تعامل ، موجب تراکم نیروهای شایسته در حوزه ها و محرومیت نهادهای علمی گردد.

لذا لازم است با ترسیم حوزه ها به عنوان سازمانی واحد با جایگاه قانونی و امکانات  و ساختار کامل به گونه ای مقرر گردد که کلیه محصولات فاخر حوزه ها با تشکیل هیئت علمی متعلق به این مجموعه باقی بمانند و بصورت تفاهم نامه و قرارداد و اعزام به خدمات رسانی های علمی ـ پژوهشی و تبلیغی به سایر مراکز بپردازد .این امر می تواند مشکلات بودجه ؛ ادامه تحصیلات و خروج بی رویه استعدادها از حوزه ها را مرتفع سازد.

4 ـ با توجه به سه نکته :

الف ) تربیت فرهیختگانی فاضل و دغدغه مند در حوزه های خواهران

ب ) عطش جامعه برای استفاده از این ظرفیت

ج ) حجم عظیم آسیب های فرهنگی که هویت و اصالت دینی جوانان و خانواده ها را هدف قرار داده است.

پیشنهاد می کردد « قرارگاه جهادی زن مسلمان » تشکیل و از تشکل های خودجوش طلاب و الگو سازی برای سایر کشورها استفاده گردد و مدارس علمیه خواهران آمادگی خود را برای این مهم اعلام می دارد.

5-با توجه به گسترش فضای مجازی و لزوم حضور اثر گذار و جبهه ای طلبه فاضل و انقلابی مجموعه های حوزوی آمادگی خود را برای ایفای نقش در این صحنه اعلام می دارد.

ـ برای جریان سازی فعالیتهای فرهنگی کشور و مردمی سازی آن و توسعه و ترویج پیام انقلاب اسلامی به سایر کشورها ، تربیت طلابِ انقلابی ، پرنشاط و فعال ضروری می نماید . لذا اقداماتی چون تقویت بسیج طلاب متناسب با شرایط حوزه ها و بصیرت افزایی علمی ـ سیاسی ـ فرهنگی بایستی در برنامه های حوزه ها مد نظر قرار گیرد و حوزه های علمیه خواهران با تجربیات تبلیغی ، مشاوره ، فعالیت در مدارس آموزش و پروش و اردوهای جهادی آمادگی نقش آفرینی در این زمینه دارد.

در پایان امید است همانگونه که سال جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شد با الغاء خصوصیت ، اقدام جدی و عمل در اجرای تمام برنامه ریزی ها و اقدامات را مد نظر قرار دهیم.