جمعه 1 تير 1397 - 9 شوال 1439 - 2018 ژوئن 22 - ساعت 9:44
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 233111
تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1395 10:13
تعداد مشاهدات : 203

سخنان سرکار خانم راستی در دیدار رهبری

مطالبی که توسط خانم راستی، نماینده اساتید حوزه های علمیه خواهران در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح گردید به شرح ذیل می باشد.

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

در ابتدا مراتب سپاس و تقدیر خود و اساتید حوزه های علمیه خواهران را تقدیم می دارم، از اینکه اجازه فرمودید، شرفیاب حضور گردیم و از رهنمودهای حضرتعالی در خصوص حوزه های علمیه  بهره مند شویم، خداوند را شاکریم. ان شاءالله عاملان خوبی هم باشیم.

یکی از برکات جمهوری اسلامی توجه ویژه نسبت به حوزه های علمیه خواهران است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 7 یا 8 مدرسه علمیه در سطح کشور وجود داشت، اما در حال حاضر 490 مدرسه علمیه طلاب خواهر در سه سطح 2 تا 4 در کشور فعالیت می کنند و 63 مدرسه علمیه از این تعداد، در استان تهران هستند. قریب به 70 هزار طلبه شاغل به تحصیل  و حدود 90هزار طلبه فارغ التحصیل در کشور در سطوح مختلف، وجود دارد.

ظرفیت حوزه های علمیه خواهران ظرفیت گسترده ای است که مجهول مانده و مقداری هم مورد کم لطفی قرار گرفته است.

امروز نتایج به دست آمده در بخش های مختلف نشان دهنده آن است که خواهران طلبه درترویج اندیشه های ناب اسلام و مواجهه و پاسخگویی به شبهات، ظرفیت قابل توجهی دارند. حضور و درخشش خواهران طلبه در جشنواره ها  و المپیادهای علمی چشمگیر است. در طول سه سال 600 کرسی آزاد اندیشی برگزار شده البته اکثر حوزه های ما تا مقطع سطح سه هستند و طبیعتا گسترش حوزه های سطح 4 نتایج بهتری را به دست می دهد. این پیشرفت ها منحصر به حوزه های ویژه و یا حوزه های مرکزی نیست. حضور فعال 6000 طلبه خواهر در فضای مجازی از دیگر موارد است. حوزه های خواهران  می توانند چه در بحث مواجهه با شبهات و چه در فضای مجازی و چه در بحث آسیب های اجتماعی به مدد مسئولین بیایند ولی به این شرط که مسئولین حضور آنان را جدی بگیرند. به نظر می آید گسترش کمی و کیفی حوزه های علمیه خواهران می تواند به نهادهای فرهنگی نظام اسلامی و کاهش آسیب های اجتماعی کمک قابل توجهی نماید.

اجازه می خواهم که عرایضم را در 3  بند  تقدیم محضر مبارک بنمایم :

1.بحث اول نوع نگاه به حوزه های علمیه خواهران و تحصیل خواهران در حوزه ها است. شاید بتوانیم بگوییم 4 نوع نگاه یا دیدگاه به تحصیلات خواهران در حوزه وجود دارد:

یک نگاه این است که نیاز به تحصیل خواهران در حوزه ها را در سطح فردی و برای یادگیری وظایف خود بدانیم.

نگاه دوم در سطح خانواده و نگاه سوم در سطح ملی قابل طرح است. نگاه چهارم نگاهی فراتر از سطح ملی است و حضور خواهران حوزوی را گسترده تر از سطح فردی و ملی می بیند و "افق دید" جهانی دارد.

انتخاب هر کدام از دیدگاه ها و نوع نگاه به تحصیل خواهران در حوزه ها بسیار موثر در سیاستگزاری ها و برنامه ریزی ها و حرکت حوزه های خواهران خواهد بود. ما مشتاق دریافت فرمایشات حضرتعالی در موارد مذکور و"جایگاه"، "نقش" و "وظایف "  حوزه های علمیه خواهران هستیم تا مسیر را به درستی برگزینیم.

2.مطلب دوم در باب الگو، شیوه و محتوای آموزشی است:

اینکه آموزش حوزه ها چه محتوایی داشته باشد با چه الگو و شیوه ای ارائه شود تا هم موجب هدررفت نیروها و استعدادها نشود و هم توانایی ها و مهارت های  لازم را برای پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی در طلاب ایجاد کند و هم مبانی و اصولی همچون تهذیب و تزکیه نفس، حفظ قوت و نشاط علمی و نیز توجه به ویژگی ها و وظایف بانوان در حفظ کانون خانواده، فرزندآوری و تربیت نسل حفظ شود.

به نظر می رسد جهت "جامع نگری در آموزش های حوزوی خواهران" ، آموزش ها در دو عرصه ارائه شود.

عرصه اول نظری است با اولویت بخشی به توانایی اجتهادی، نظریه پردازی و تولید علم .

و همچنین ورود به صحنه های متنوع علوم انسانی ، جامعه شناسی، انسان شناسی، فلسفه، کلام و به ویژه کلام جدید، بحث های متنوع تعلیم و تربیت که همه مبتنی بردیدگاه اسلام باشند.

عرصه دوم:آموزش ها یا رشته های کاربردی است .

3.بحث بعدی ایجاد زمینه برای حضور موثر و خدمات طلاب خواهردرصحنه های اجتماعی است

   به نظر می رسد با توجه به مهم ترین عوامل این امرلازم است از یک سو حضور و خدمت طلاب در برنامه ریزی های دستگاه ها، نهادها و سازمان ها به صورت یک مطالبه عمومی از حوزه های علمیه مد نظر قرار گیرد و ازسوی دیگر حوزه های علمیه هم برای ارتقاء توانایی های طلاب، اقدام به طراحی و برگزاری دوره های مهارت افزایی متناسب با فعالیت های محوله بنمایند.

از فرصت استفاده می کنم و مراتب "ارادت" و "تبعیت" خود و اساتید محترم حوزه را نسبت به حضرتعالی اعلام می نمایم.