جمعه 27 مهر 1397 - 9 صفر 1440 - 2018 اکتبر 19 - ساعت 21:48
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 233107
تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1395 10:2
تعداد بازدید : 247

سخنان سرکار خانم زهرا سادات میر مومنی در دیدار رهبری

مطالبی که توسط سرکار خانم میرمومنی، نماینده مدیران حوزه های علمیه خواهران در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح گردید به شرح ذیل می باش

حوزه های علمیه ، رشد تکاملی  صدها سالة خود را مرهون فعالیت علماء و فقهای بزرگ است.اساتیدی که با تحصیل و تدریس و تألیف خود ، جویبارهایی از آب حیات را به نهالهای علمی رسانده و آن را به بوستانی با درختهای تناور تبدیل کرده اند.

پس از انقلاب اسلامی حوزه های علمیه در ظل توجهات حضرت ولی عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همت بیدار گران تاریخ سازی چون امام خمینی ( رحمه الله علیه) سرعت خود را به سوی اهداف متعالی فزونی بخشیده اند.   توجه و اهتمام حضرتعالی به غنی سازی اهداف و برنامه ریزی های حوزه های علمیه که تشکیل جلسه حاضر و اختصاص وقت ، نمونه ای از آن است . برگ زرینی از این کتاب سترگ است.

در این راستا به مواردی چند اشاره می نمایم:

1 ـ آمادگی حوزه های علمیه خواهران در زمینه های مختلف علمی مانند اصول فقه ، رجال ، کلام ، تفسیر ، اخلاق و حکمت اسلامی را به عنوان « بیعت علمی » با حضرت عالی اعلام می نمائیم.

پژوهشگران و اساتید فرهیخته حوزه های علمیه خواهران آماده اند با تأملات همه جانبه در « طرح روش شناسی و مبانی » « فقه حکومتی » وتبیین ظرفیت های اصولی ـ فقهی امامیه در ارائه مواردی همچون فقه الاسره و فقه النسوان کمک شایانی نمایند.

2 ـ آسیب شناسی دائمی ، جهت اصلاح و  پیرایش  ، ضرورت این مسیر است.

لذا با تاکید و تأئید همه پیشرفتها ، رشدها و خدمات حوزه های علمیه معروض می دارد.

کمال و قوام حوزه ها برای رسیدن به اهداف آن ، مرهون تحصیلات عمیق و گسترده علوم اسلامی می باشد لکن طولانی شدن این مسیر موجب نا امیدی و احساس ناتوانی در برخی طلاب بویژه خواهران با شرایط خاص زندگی خود می شود .

لذا شایسته است با استعداد سنجی طلاب در طول تحصیل و آموزش مهارت های علمی در سال های اولیه علاوه بر مسیر تحصیل و اجتهاد ، آنان را برای تدریس ، تألیف ، پژوهش ، تبلیغ ، مدیریت فرهنگی برحوزه ها ، مساجد و سازمان های فرهنگی آماده ساخت و با این اقدام ، امیدواری و اعتماد به نفس را به بخشی از نیروها تزریق و از بطالت و ریزش نیروهای انسانی در بین راه جلوگیری نمود.

3- پویایی یک مجموعه بستگی به تحرک و  تعامل با سایر مجموعه ها دارد اما حوزه ها نباید بدلیل ضرورت ، آن چنان به صدور محصولات خود به سازمانهای دیگر بپردازند که ساختار خود را از حضور اساتید و فرهیختگانی که خود پرورش داده محروم سازد و نه آن چنان باشد که با عدم تعامل ، موجب تراکم نیروهای شایسته در حوزه ها و محرومیت نهادهای علمی گردد.

لذا لازم است با ترسیم حوزه ها به عنوان سازمانی واحد با جایگاه قانونی و امکانات  و ساختار کامل به گونه ای مقرر گردد که کلیه محصولات فاخر حوزه ها با تشکیل هیئت علمی متعلق به این مجموعه باقی بمانند و بصورت تفاهم نامه و قرارداد و اعزام به خدمات رسانی های علمی ـ پژوهشی و تبلیغی به سایر مراکز بپردازد .این امر می تواند مشکلات بودجه ؛ ادامه تحصیلات و خروج بی رویه استعدادها از حوزه ها را مرتفع سازد.

4 ـ با توجه به سه نکته :

الف ) تربیت فرهیختگانی فاضل و دغدغه مند در حوزه های خواهران

ب ) عطش جامعه برای استفاده از این ظرفیت

ج ) حجم عظیم آسیب های فرهنگی که هویت و اصالت دینی جوانان و خانواده ها را هدف قرار داده است.

پیشنهاد می کردد « قرارگاه جهادی زن مسلمان » تشکیل و از تشکل های خودجوش طلاب و الگو سازی برای سایر کشورها استفاده گردد و مدارس علمیه خواهران آمادگی خود را برای این مهم اعلام می دارد.

5-با توجه به گسترش فضای مجازی و لزوم حضور اثر گذار و جبهه ای طلبه فاضل و انقلابی مجموعه های حوزوی آمادگی خود را برای ایفای نقش در این صحنه اعلام می دارد.

ـ برای جریان سازی فعالیتهای فرهنگی کشور و مردمی سازی آن و توسعه و ترویج پیام انقلاب اسلامی به سایر کشورها ، تربیت طلابِ انقلابی ، پرنشاط و فعال ضروری می نماید . لذا اقداماتی چون تقویت بسیج طلاب متناسب با شرایط حوزه ها و بصیرت افزایی علمی ـ سیاسی ـ فرهنگی بایستی در برنامه های حوزه ها مد نظر قرار گیرد و حوزه های علمیه خواهران با تجربیات تبلیغی ، مشاوره ، فعالیت در مدارس آموزش و پروش و اردوهای جهادی آمادگی نقش آفرینی در این زمینه دارد.

در پایان امید است همانگونه که سال جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شد با الغاء خصوصیت ، اقدام جدی و عمل در اجرای تمام برنامه ریزی ها و اقدامات را مد نظر قرار دهیم.