جمعه 1 تير 1397 - 9 شوال 1439 - 2018 ژوئن 22 - ساعت 4:13
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 199965
تاریخ انتشار : 26 دی 1395 13:52
تعداد مشاهدات : 63

رابعه دختر اسماعیل


در شرح حال این بانو آمده است(1)که اگر چنانچه حالی برای او پیش می آمد اهل بهشت را می دید و می گفت : « رأیت أهل الجنّة یذهبون و یجیئون و ربّما رایت حور العین یستترون منّی بأ کمامهنّ » همان طوری که گاهی مردان به جایی می رسند که خود را از ائمه علیهم السلام مستور می دارند ، همچنین بعضی فرشته ها گاهی به جایی می رسند که خود را از اولیای الهی که مَردندمی پوشانند، زنان نیز گاهی به جایی می رسندکه حوریها خود را از آنها می پوشانند . ولی آیا پنهان می کنند یا تحت الشعاع نور آنها قرار می گیرند ؟ این که در روایت آمده است : « کسی که وضو می گیرد ، با آب وضوی او فرشته خلق می شود » ، یعنی با عمل صالح آنها « کن ، فیکون » می شود. و گرنه فرشته ها نه از نارند ونه از طین. آنها با نماز درست می شوند ، نظیر نهر عسل بهشت که با عمل صالح ساخته می شود . این که می فرماید :

وانهار من عسل مصفّی(2)

وجویبارهایی از عسل ناب .

عسل بهشت ، از زنبور و کندو نیست . بلکه با صوم و صلاة درست می شود . حوری بهشت هم نظیر انسان نیست تا :

خالق بشراً من طین(3)

پدید آورنده بشری از گل .

باشد و یا مثل جنّ نیست ، تا :

والجانّ خلقناه من قبل من نار السّموم(4)

پریان را قبل از آن از آتشی سوزاننده و بی دود آفریدیم .

باشد ، بلکه او با نماز درست می شود ، با عبادت و اطاعت درست می شود . بنابراین اگر فرشته موجودی است که با نماز درست می شود ، و نمازگزار بالاتر از نماز است ، چون :

«فاعل الخیر خیر منه » (5)

بالاتر از هر کار خیر ، صاحب آن کار است چون هر مؤثری از اثر خودش قوی تر است .

پس ، زنان بهشتی از حوریها بالاترند ، و این جایگاه واقعی زن است . و اگر کسی توهم کند که بعضی محدودیت های اجرایی نمی گذارد که زن به این جایگاه های عمیق برسد ، این توهمی بیهوده است .

1)نقل از کتاب در المنثور ، ص 203

2)محمّد ، 15.

3) ص ، 71 .

4) . حجر ، 27 .

5)نهج البلاغه فیض ، حکمت 31

منبع

زن در آینه جلال و جمال| عبد الله جوادی آملی؛440ص